Der kan være mange grunde til at træne læg – måske ønsker du mere muskelmasse for at skabe symmetri, måske ønsker du mere styrke eller muligvis vil du bare øge sundheden i din ankel. Mange har spurgt os, hvordan de skal træne deres lægge og det bunder sandsynligvis i at mange faktisk har problemer med at få deres lægge til at vokse. En stor del af dette kan tilskrives det genetiske, hvor nogle er født med store og stærke lægge, modsat nogle andre, som ikke har succes med øge læggens omkreds trods en stor indsats. Det er en lidt speciel muskelgruppe, og mange har succes ved at skrue på nogle bestemte parametre.

Når man træner læggen, laver man en plantar-fleksion, altså man peger foden nedad. Når man gør det med benet strakt, vil det største fokus ligge på gastrocnemius, hvorimod man med bøjet ben vil have fokus på soleus. Derfor er det vigtigt at variere øvelsesvalget, så man har øvelser med begge fokusser. Samtidig er det en god idé, at variere antallet af gentagelser, så man nogle gange kører tungt med få gentagelser og andre gange kører lettere, men med markant flere gentagelser. Eksempelvis mellem 6-20 repetitioner.

Mange har succes med at fokusere på fuld range of motion, altså benytte hele bevægelsesbanen fra top til bund, øge frekvensen (antallet af træninger pr uge), så man træner læg 3-5 gange og variation af tempo (eksempelvis 3.1.3.), hvor man kører tre sekunder excentrisk, et sekunds pause og 3 sekunder koncentrisk.

Læg kan trænes med mange forskellige redskaber. Det vigtigste er at lave en forhøjning med en kant, boks, vægtskive eller lignende. Derfra kan man lave både stående og siddende calf-raise med håndvægte, vægtstang eller smith-stativ. Du kan også lave donkey calf raise ligesom Arnold Schwarzenegger gjorde det. Hvis du ikke er vild med ideen om at have en eller flere venner siddende på ryggen, kan du bruge et dip-bælte til at hænge vægt i.

Jacob er personlig træner. Videoen er optaget i The Gym på Østerbro i København.

Se her: