Stop mobning på SMS og mobning på sociale medier! Dette er budskabet i denne film produceret af børn fra 7. – 10. klassetrin på landets skoler og efterskoler til Call me’s kampagne ”Tal ordentligt”.
Hele idéen med denne film er at sætte fokus på mobning på SMS og mobning på sociale medier, hvilket desværre er en stigende negativ tendens på landets skoler sågar arbejdspladser.
Da mobning på sociale medier og mobning på SMS breder sig, i takt med at vi bliver mere og mere digitale, er det et meget relevant emne børnene har taget fat om, og i denne video til Call me’s kampagne ”Tal ordentligt”, får vi et virkelig godt indblik i, hvordan mobning på SMS og mobning på sociale medier kan skade hvert enkelt individ.
Denne video, som omhandler at stoppe mobning på SMS og mobning på sociale medier, tager udgangspunkt i en genkendelig hverdagssituation, som enhver kunne blive udsat for. Dette resulterer i, at man som seer hurtig kan sætte sig ind i problematikken omkring mobning på sociale medier og mobning på SMS.
Denne film er produceret med et smil på læben, hvilket betyder, at vi modtager det alvorlige budskab på en sjov, alternativ og lidt mere karikeret måde, hvilket medvirker, at budskabet bedre sætter sig fast i hukommelsen, således at vi husker at tale ordentligt til hinanden i hverdagen!

Det er ikke kun i skolen og på arbejdspladsen, at man skal huske at tale ordentligt. Det er ligeså vigtigt i hjemmet! Få det klare budskab serveret på en humoristisk måde i denne playliste ”Tal ordentligt i hjemmet”:

Mobning på SMS og mobning på sociale medier er rigtig nemt, da man let kan skjule sig bag både mobil og internet. Dette medfølger, at det faktisk gør det meget sværere for lærere og forældre at opdage problematikken og stoppe den i tide. Ved blot få kliks kan der i løbet af et split sekund blive postet og tagget grimme ting på ens Facebook-væg, hvilket hurtigt kan spredes samt ses af alle ens venner. Ydermere kan der nemt mobbes via Facebook-chatten og SMS, og netop dette kan i den grad også skade, da personen kan læse de samme grove beskeder igen og igen.
Sidst er det også nemmere end nogensinde før at ”tagge” grimme billeder af hinanden på det sociale medie Instagram.

BØRNS VILKÅR OM MOBNING PÅ SMS OG MOBNING PÅ SOCIALE MEDIER:
”Når mobning foregår over mobilen/de sociale medier er det i bund og grund de samme ting, der i spil som ved anden mobning. Alligevel har digital mobning nogle særlige karakteristika, man skal være opmærksom på:
· Et barn der er udsat for digital mobning får ikke helle, når det går hjem fra skole
· Digital mobning spredes hurtigt til et stort publikum
· Det skrevne sprog kan virke hårdere, grovere og mere kontakt
· Man kan ikke altid se, hvem afsenderen er”

OM TAL ORDENTLIGT KAMPAGNEN
Call me Film Studios står bag Tal Ordentligt kampagnen, hvor 300 skoler fra hele landet har lavet over 600 små film til Tal Ordentligt kampagnen for at sætte fokus på, at vi skal huske at tale ordentligt til hinanden. Igennem alle videoerne er der et særligt fokus på, at holde den gode tone og tale ordentligt i både skolen, arbejdspladsen, hjemmet og generelt i offentligheden. Dette budskab viser børnene på en rigtig god og sjov måde, hvor de med forskellige typiske hverdagssituationer gør publikum opmærksom på problemet. Læs mere om Tal Ordentligt kampagnen her:

OM CALL ME:
Call me er en arbejdsplads med store mål og endnu større drømme. Vi drømmer at være med til at skabe en bedre verden. Vi er et mobilselskab med holdning og karakter, og vi tør forholde os til den verden, vi er en del af. Vi lever af at forbinde mennesker via ord. Derfor føler vi, at vi har et ansvar for at udfordre os selv og vores kunder i jagten på at tale ordentligt.

Produceret for:Tal ordentligt film studios
Produktions selskab: En Kovending
Filmproducer, manuskriptkonsulent og underviser: Randolf Carlos Aabye
Filmeventvært: Randolf Carlos Aabye
Grafik og animation på intro: Michael Wurtz
Ide udvikler tal ordentligt film studios intro:
Randolf Carlos Aabye, Sofie Heilskov, Michael Wurtz
Musik og lydeffekter: Partners in rhyme Inc
Copyright © 2013 Telia og Call Me